روش های آسان برای اینکه وعده عای غذایی خود را سالم تر و خوشمزه تر کنید.

اگر عادات غذایی شما مناسب نیست و بدنبال راحت ترین راه حل هستید توصیه ما به شما خوردن مقدار بیشتری از سیزیجات، میوه و غلات کامل و مقدار کمتری از دیگر مواد است.

اما اگر بدنبال پیشنهادات بیشتری هستید 10 اصل آشپزی سالم به شما کمک خواهد کرد.

 

1-استفاده از روغن های اشباع نشده

همه روغن ها مضر نیستند. از روغن خای اشباع نشده مثل روغن زیتون بجای روغن های اشباع مثل کره استفاده کنید. اما همچنان مصرف متعادلی داشته باشید چرا که تمام روغن ها سرشار از کالریند.

 

2- از مواد تصفیه نشده استفاده کنید

از غلا کامل بجای غلات تصفیه شده استفاده کنید. غلات کامل مثل برنح قهوه ای و بلغور دارای سبوس هستند و در نتیجه مقدار بیشتری فیبر، ویتامین ب، منیزیم، روی و دیگر مواد مغذی در آنها یافت می شود.

 

3- مصرف بیشتر میوه و سبزیجات

اکثر مردم به اندازه کافی میوه و سبزیجات مصرف نمیکنند. هر روز بین 4 تا 13 واحد از میوه و سبزیجات استفاده کنید. از میوه و سبزیجات در رنگ های مختلف استفاده کنید تا از  آنتی اکسیدان و ویتامین های بیشتری بهره ببرید. هر واحد بین 1/2 تا 1 فنجان بسته به میوه یا سبزی است.

 

4- گوشت همه چیز نیست

گوشت منبعی غنی از پروتئین است اما منبع بزرگی از چربی های اشباع نشده نیز می باشد. بنابراین از مقدار کمی گوشتبدون چربی، ماهی و مرغ استفاده کنید و بقیه بشقاب غذایی خود را با سبزیجات و غلات کامل پر نمایید.

 

5- لبنیات کم چرب

محصولات لبنی مثل شیر، خامه و ماست منبع خوبی از کلسیم هستند. جایگزینی لبنیات پرچرب با محصولات کم چرب و بدون چربی روش مناسبی برای کاهش چربی های اشباع شده در رژیم غذایی شماست.

 

6-وعده های غذایی منطقی

اگرچه همه ما خواهان داروی جادویی کنترل وزن هستیم اما واقعا این امر به کالری ها خلاصه می شود. یکی از راحت ترین راه ها برای مدیریت کالری دریافتی خوردن وعده های سالم غذایی است.

 

7- استفاده مدبرانه از شکر

شکر از هر نوعی خواه  شربت ذرت، شکر سفید، شکر قهوه ای، عسل یا شیره افرا مقدار قابل توجهی کالری بدون مواد مغذی اضافه میکند.

 

8- حواستان به نمک باشد

چه شما فشار خون بالا داشته باشید چه نداشته باشید، مراقبت نمک مصرفی خود باشید. دستورالعمل غذایی وزارت کشاورزی آمریکا برای آمریکایی ها توصیه به مصرف کمتر از 2300 میلی گرم (حدود 1 قاشق چای خوری) در روز است.

 

9-از چاشنی استفاده کنید

طعم غذا را با افزودن چاشنی از مواد سالم مثل گیاهان تازه،فلفل و لیمو بهتر کنید.

 

10-هشیار باشید و لذت ببرید

تصمیمات غذایی خود را آبا دقت و آگاهانه بگیرید بجای اینکه از هر چیزی که در دسترس و راحت تر بود  بود استفاده کنید. غذایی خوشمزه درست کنید و از آن لذت ببرید.

 

 

نوشتن دیدگاه

آشپزی سالم

 © نقل مطالب سايت تنها با ذکر منبع و لینک به (www.ashpazi-salem.ir) مجاز است.