سلام .به سایت آشپزی سالم خوش آمدید.برای اینکه تغذیه سالمی داشته باشیم راههای متعددی وجود داره.انتخاب مواد غذایی سالم تر و استفاده از روش های پخت و پز سالم تر دو تا از این راه ها هستند. ما در سایت آشپزی سالم سعی می کنیم با بکار گیری این دو روش، هم در بخش شیرینی پزی و هم آشپزی، شیرینی ها و غذا های سالمتری رو بهتون معرفی کنیم. همه دستورهایی رو که ارایه می کنیم خودمون تجربه شون کردیم. امیدواریم شما هم از خوردن شون لذت ببرید.

اما در ابتدا توضیح چند نکته لازمه:

  • دستورهایی که در اینجا ارائه میشن فقط با روغن مایع تهیه شدن. می تونید از هر روغن مایعی که مایلید استفاده کنید. ما از کانولا (کلزا) استفاده می کنیم.
  • در همه دستورهای شیرینی و بیسکویت از ترکیب آرد گندم و سبوس استفاده می کنیم. برای اینکار آردتون رو الک کنید، با قاشق داخل پیمانه بریزید(پیمانه را داخل ظرف آرد نزنید) سر پیمانه رو قدری خالی بذارین بطوریکه بتونید به هر پیمانه 1 تا 12 1 قاشق غذا خوری سبوس اضافه کنید. حالا داخل کاسه ای بریزید و آرد و سبوس رو با هم کاملا مخلوط کنید.
  • اگر مایل بودید می تونید از آرد ساده هم استفاده کنید یا ترکیبی از آرد ساده و آرد سبوس. اما در این صورت باید کمی مقدار آرد رو کاهش بدید و اگر دیدید خمیر خیلی به دستتون می چسبه چند تا قاشق آرد اضافه کنید.
  • در همه دستورهایی که با آرد گندم تهیه می شن، می تونید از ترکیب آرد گندم و آرد جو استفاده کنید. ما معمولا 13 مقدار آرد ذکر شده در هر دستور، آرد جو می ریزیم. هیچ لطمه ای به طعم و بافت شیرینی نمی زنه و اون را مغذی تر می کنه. البته اگر مایل بودید می تونید این مقدار رو به 12 مقدار آرد ذکر شده هم افزایش بدید.
  • ما در تهیه شیرینی و بیسکویت ها از شکر نیمه تصفیه شده (شکر سرخ مازندرانی) استفاده کرده ایم، مگر اینکه در دستور قید شده باشد "شکر سفید". این شکر به رنگ قهوه ای روشن تا تیره ممکنه باشه و مرطوبه. برای اینکه رطوبتش حفظ بشه و بتونیم باهاش کار کنیم در ظرف در بسته کنار یک طرف کوچک آب قرار می دیمش. شما اگر مایل به استفاده از اون نبودید یا در دسترس نداشتید، می تونید از شکر قهوه ای که تو فروشگاه ها هست یا شکر سفید معمولی استفاده کنید. اما در این صورت کمی از مقدار آرد دستور رو کم کنید. چون شکر سرخ به خاطر رطوبتش آرد بیشتری می بره.
  • در همه دستورهایی که از تخم مرغ استفاده میشه، تخم مرغهای نسبتا درشت را انتخاب کنید.
  • شیرینی ها و بیسکویت های میان پر را که با عناوین 2،1 در بخش آشپزی سعی می کنیم ضمن حفظ طعم غذاها از مواد غذایی سالم تر و کم کالری تر استفاده کنیم.
  • اندازه هایی که برای هر دستور گفته میشه برای 4 تا 6 نفر کافیه.

نوشتن دیدگاه

آشپزی سالم

 © نقل مطالب سايت تنها با ذکر منبع و لینک به (www.ashpazi-salem.ir) مجاز است.